16
Mar

Het ziekenhuisdieet ontmaskerd

Waarom het ziekenhuisdieet geen goed idee is.We namen de proef op de som, nadat we veel negatieve reacties op het ziekenhuisdieet kregen. We (mijn broer Jarno en ik) zijn zelf met het ziekenhuisdieet aan de slag gegaan…

In dit artikel een korte beschrijving van wat het ziekenhuisdieet inhoudt en hoe we dit dieet hebben proberen uit te houden om er 10 kilo mee af te vallen. Van tevoren kunnen we je alvast zeggen dat het niet gelukt is om 10 kilo te verliezen. In dit artikel onze bevindingen.

 

Wat is het ziekenhuisdieet voor een dieet?

Er zijn twee verschillende soorten diëten, namelijk de verantwoorde diëten die over het algemeen goed erkend worden, zoals Weight Watchers, Weight Care, het eiwitdieet van dokter Pierre Dukan en het koolhydraatarme dieet van Atkins. Allerlei diëten die mensen al jaren volgen en waarmee vele successen zijn geboekt.

Nadeel is dat deze diëten tijd en energie kosten en dat is waar de meeste mensen vandaag de dag niet zo happig op zijn. De andere soort diëten waarmee je te maken kan krijgen zijn de onverantwoorde diëten, oftewel de diëten – die wellicht wel werken – maar die niet erkend zijn door professionals of instituten die zich bezig houden met voeding of gezondheid. Dit zijn vaak snelle diëten, die tot doel hebben om heel snel gewicht te verliezen. Het ziekenhuisdieet valt in die categorie. Kort houdt het ziekenhuisdieet het volgende in:

Het ziekenhuisdieet is een dieet waarbij je het aantal calorieën dat je op een dag zou moeten nuttigen halveert. Je eet weinig, maar vooral ook mager, waardoor je veel minder energie binnenkrijgt dan je verbrandt. Dat gaat vervolgens vet kosten. Je valt af.

Val je echt af door het ziekenhuisdieet?

De vraag is natuurlijk: val je echt af door gebruik te maken van dit dieet? Het antwoord is ja. Je valt heel veel en heel snel af met het ziekenhuisdieet. Dat was in de eerste dagen al direct te merken. De weegschaal gaf eerst een halve kilo, toen een kilo en uiteindelijk bijna 2 kilo aan dat er aan lichaamsgewicht was afgegaan. Maar daar stond wel tegenover dat we ons na drie dagen helemaal niet meer fit voelden. We zijn wat gaan zoeken, terwijl we het dieet nog altijd volgden, en kwamen tot de conclusie dat die eerste kilo’s voornamelijk water en vocht waren. Die moesten uit het lichaam zijn gefilterd, omdat ze ook niet zo snel werden aangevuld en scheelden inderdaad al snel een paar kilo op de weegschaal.

We sleepten ons verder en hielden het dieet nog een tijdje vol. Wederom verloren we in rap tempo een paar kilo. Maar, naspeuringen over het internet, leerden ons dat het niet alleen vet was dat we verloren, maar vooral ook spieren. Spiermassa wordt namelijk afgebroken op het moment dat de energievoorraad op is. Niet alleen vet, dus.

 

Stoppen is beter

We besloten dat we niet meer verder wilden gaan. We zijn vier kilo verloren met het ziekenhuisdieet, maar die vier kilo zitten hem dus vooral in water en in spiermassa. Dat laatste lijkt ons niet verstandig en is een reden om het ziekenhuis te stoppen. Van de andere veelgenoemde klachten kregen we minder last.

Natuurlijk hadden we wel de hele dag door honger, maar buikpijnen en krampen zoals weleens genoemd worden, ervoeren we niet. Evenals het lusteloze gevoel. Op zich konden we ons nog prima concentreren. Maar wij hebben dit dieet dan ook maar een fractie van de tijd volgehouden. Het ziekenhuisdieet is voor ons niet de beste manier om af te vallen, omdat het te schadelijk is voor de gezondheid.

De conclusie is dan ook dat het ziekenhuisdieet niet helpt en je beter door kan zoeken naar een dieet dat er dan misschien langer over doet, maar waarvan je wel zeker weet dat het effect er ooit komt. En blijft, want dat is bij een crash dieet ook altijd maar sterk de vraag.

15
Mar

Nog meer over het ziekenhuisdieet

Ons artikel over het ziekenhuisdieet in december heeft nogal wat stof doen opwaaien. In dat artikel boden we alternatieven aan voor het ziekenhuisdieet en niet lang daarna werden we overspoeld door negatieve reacties van mensen die het ziekenhuisdieet volgen. Zij vinden het artikel onzin en geven aan dat we onterecht een kritische blik hebben gegeven op hun dieet.

Desondanks blijven we bij ons standpunt. Het ziekenhuisdieet is geen gezond dieet. Sterker nog: er zijn veel meer diëten die niet gezond zijn. En om die reden hebben we besloten om te beginnen het ziekenhuisdieet te ontmaskeren. Gedurende enkele dagen hebben twee van ons het dieet gevolgd, om zelf te ervaren wat het zou doen. De resultaten zijn verbluffend…

Momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan het artikel over het ziekenhuisdieet, maar we weten zeker dat dit nog meer stof op zal doen waaien. Je ziet het morgen op de website verschijnen.

31
Dec

Alternatieven voor het ziekenhuisdieet

zoek een alternatief voor het ziekenhuisdieetHet ziekenhuisdieet levert negatieve ervaringen op. Hoewel dit dieet wordt voorgesteld als het beste dieet om je te helpen met afvallen, levert het vooral strubbelingen op.

Je kunt namelijk veel gewicht verliezen met het dieet, maar het kost je ook veel van je lichaam. Wat voor alternatieven zijn er, als je het ziekenhuisdieet niet meer wil volgen?

 

Het ziekenhuisdieet volgen

Zoals gezegd is het ziekenhuisdieet een dieet dat door veel mensen gevolgd wordt. De reden daarvoor is dat je met dit dieet heel snel heel veel gewicht kan verliezen.

Je kan in principe 10 kilo kwijtraken in slechts een week tijd en dat is nu eenmaal heel erg snel. Je kunt ook niet verwachten dat dit gezond is, want je lichaam zal tegen strubbelen. Dat merk je onder meer door het gevoel dat je van het dieet krijgt. Een ellendig, zwaarmoedig en suf gevoel.

Daarbij krijg je te maken met buikpijn en honger, omdat je maar heel weinig eet. Bij het dieet mag je maximaal 1.000 calorieën op een dag, terwijl je toch zeker het dubbele nodig hebt.

 

Gevolgen van het ziekenhuisdieet

Zoals gezegd levert het ziekenhuisdieet veel klachten op.

De ervaringen van mensen die het dieet gevolg hebben liegen er dan ook niet om. Ze krijgen niet alleen last van ernstige buikkrampen en buikpijnen, hongerige gevoelens en een licht of suf gevoel, soms krijgen ze ook last van haaruitval en pijn in hun tanden. Dat komt omdat ze te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgen, die ze volgens het dieet moeten laten staan. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Afvallen dient goed te zijn voor je lichaam en niet te zorgen dat je pijn moet lijden of af moet zien.

 

Schommelende gewichten

Een laatste reactie die we veel krijgen van mensen die het dieet gevolgd hebben is dat ze schommelen met hun gewicht. Het gaat goed zolang ze het ziekenhuisdieet volgen, maar zodra ze ervan af stappen neemt hun gewicht weer toe. Veel mensen ervaren dan ook een verslavend gevoel.

Ze willen niet aankomen en gaan weer ongezond leven en het ziekenhuisdieet volgen. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je wel afvalt zonder al die vervelende bij-effecten?

 

Kies verstandig voor een dieet

AtkinsEr zijn zat diëten die je wel kunnen helpen bij het afvallen. Crash diëten horen daar niet bij. Ga liever voor een dieet dat zich richt op duurzaamheid en dan duurt het wellicht wat langer, maar je hoeft er niet voor af te zien en al helemaal geen honger hoeft te lijden. Een voorbeeld van een geschikt dieet is bijvoorbeeld Weight Watchers of Atkins.

 

Atkins dieet

Het Atkins-dieet is een voorbeeld van een koolhydraatarm dieet, wat weer in een lijn ligt met de Schijf van Vijf, zoals die door het Voedingscentrum wordt voorgesteld. Deze diëten zijn allebei goed onderbouwd en hebben heel vaak voor een goed effect gezorgd onder de mensen die de diëten volgen. Koolhydraten hebben een negatief effect op je lichaam en zorgen ervoor dat je niet gemakkelijk en snel afvalt. Ze zorgen ervoor dat je vet vast blijft houden en worden omgezet in suikers. Door te luisteren naar het Atkins-dieet kun je voorkomen dat je aankomt door minder koolhydraten te eten en op zoek te gaan naar goede vervangers. Uiteraard helpt het dieet je daar stap voor stap bij.

 

Weight Watchers

Weight Watchers is weer een heel ander dieet. Het richt zich op punten tellen. Een ongezond en dikmakend product kost je meer punten dan een gezond product en Weight Watchersafhankelijk van het aantal kilo’s dat je wil verliezen, kun je een bepaald aantal punten per dag eten. Hoe meer je af wil vallen, hoe minder punten dat zijn. Maar het voordeel van punten tellen is dat je ze ook mee kan nemen naar andere dagen en dan kan je dus op een dag meer ongezond eten dan op een andere dag.

 

Doe hier je voordeel mee en kies voor één van deze diëten als je wil afvallen. Klik hier voor meer informatie over het dieet van Weight Watchers en hier voor het dieet van Atkins.